Tijdens het avontuur Fluitend door de Fjorden schrijft elke leerling/begeleider een blog over een aantal dagen. Lees jij mee met alle avonturen?!

Dag 22 – donderdag 9 juni 2022
Vandaag staat er een sportieve ochtend op het programma, namelijk rotsklimmen en zwemmen. Tijdens het ontbijt (brood, yoghurt en fruit) krijgen we informatie van Asbjørn over hoe de ochtend zal gaan verlopen en wat we mee moeten nemen. Een half uur later zitten we allemaal met onze gear in de bus en rijden we richting Bø. Hier gaan we een aantal nieuwe klimroutes uitproberen, de een wat makkelijker dan de andere. In tegenstelling tot de andere activiteiten is rotsklimmen nou niet bepaald mijn favoriete sport. Aan het einde van de klim kom ik een boompje tegen waar ik mij blij aan vastgrijp. Zo, dat voelt beter dan dat gepriegel met een halve vinger vastzetten in een rotspleet! Samen met buddy Vincent doen we nog een aantal routes, om en om klimt de een en zekert de ander. Rotsklimmen is wel één van Vincents hobby’s en hij blijft me geduldig tips geven waar en hoe ik het beste mijn voeten naar kan zetten.

Na het klimmen hebben we nog even tijd om te gaan zwemmen. We lopen een paar 100 m verder en komen aan bij een meertje in het bos met zowaar een houten steiger met twee duikplanken. Het water is niet heel warm maar lang niet zo koud als in de fjorden. Bruno, Mees, Damiaan, Nadine, Evi, Vincent en ik springen van de duikplank en zwemmen lekker
rond. Rond 12:00 rijden we terug naar de campus en daar aangekomen staat de lunch al klaar (salade en vis met rijst of een vega pasta).

Na de lunch is het tijd voor vier uur zelfstudie. De trainees gaan aan de slag en Vincent en ik houden mentorgesprekken. Dit doen we één keer per week om te checken of alles goed gaat met iedereen en of het schoolwerk goed wordt bijgehouden. Tussendoor beantwoorden we vragen en doen we nog wat ander werk. Daarna help ik Marybeth om de nieuwe blog online te zetten en maken we groepjes voor de activiteit voor morgen.

Na de zelfstudie lopen we naar het hoofdgebouw om daar even te chillen terwijl Emma en Damiaan roerei maken en de rest van het avondeten klaarzetten (restjes pasta van de lunch, brood en watermeloen). Als toetje mix ik vanilleyoghurt met schuddebuikjes uit Lara’s overlevingspakket. Marybeth moet dan nog een voorlichtingsavond houden voor de Groene Koers van het Wylde Leren en de rest van de groep speelt iemand is hem niemand is hem in de gymzaal. Om 21:30 is het tijd voor het weekoverzicht! Dit keer een filmpje en Kahoot quiz over de highlights en random feitjes van de afgelopen week, gepresenteerd door Joosje en Bruno.

Dag 23 – maandag 6 juni 2022
Tijdens het ontbijt hebben we een leuke mededeling: we gaan vandaag een dropping doen! Eerst nog even vier uur zelfstudie en dan na de lunch krijgen de trainees meer informatie en maken we de groepjes bekent. Daarna krijgt iedereen een half uur de tijd om spullen in te pakken en te besluiten wat voor kampeerspullen mee worden genomen. Als iedereen zover is stappen we de bus in, gaan de blinddoeken om en rijdt Asbjørn ons naar de middle of nowhere. Om de beurt worden de groepjes uit de bus gezet. Ze krijgen een kaart en instructies van Asbjørn over het gebied. Op elke kaart staat een checkpoint, waar ze een berichtje moeten sturen, en de kampeerplek voor vannacht aangegeven.

Morgenmiddag om 14:00 moet iedereen weer terug zijn op de campus van de folkehøgskole. Met een reep chocolade voor onderweg worden ze vervolgens op pad gestuurd. Marybeth, Vincent en ik worden met een gedetailleerde kaart van het gebied uit de bus gezet aan het begin van een duidelijk pad. Zo beginnen we met een voorsprong aan de hike en al snel bereiken we het eerste checkpoint en daarna de kampeerplaats, die heel mooi aan een meer ligt. Hier laten we nog wat extra eten achter voor het ontbijt en dan lopen we snel door op zoek naar een geschikte plek om onze tent op te zetten uit het zicht van de trainees. Bij een ander meer vinden we een mooie plek en rusten even uit. Marybeth en Vincent blijven in het bos kamperen en gaan later nog even bij de trainees buurten. Ik loop de rest van de route verder tot ik uitkom bij een verharde weg. Vanaf hier kan ik het dorp alweer zien liggen en is de weg naar de folkehøgskole makkelijk gevonden.

~ Alba (begeleider)

Wylde Leren
Stichting ’t Wylde Leren wil onderwijsinstituten, scholen, docenten en jongeren een platform bieden voor avontuurlijk en ervaringsgericht onderwijs, binnen en buiten Nederland.