Tijdens het avontuur Fluitend door de Fjorden schrijft elke leerling/begeleider een blog over een aantal dagen. Lees jij mee met alle avonturen?!

Dag 26 – maandag 13 juni 2022
Vandaag gingen we naar Oslo, samen met Asbjørn en de begeleiders hadden we geregeld dat we toch nog dit uitstapje konden maken, alhoewel het niet op de planning stond. We hadden er allemaal super veel zin in, maar we moesten wel enorm vroeg op, de reis naar Oslo duurde vanuit Seljord ongeveer 3 uur.

We startten de dag in Oslo met een trip naar het volksmuseum over de geschiedenis van Noorwegen, er waren exhibities binnen maar het was eigenlijk een open lucht museum. Het was erg interessant vooral om te leren hoe ze in Noorwegen vroeger leefden. Na het museum werden we door Asbjørn naar het centrum gebracht, we stapten uit bij het operahuis, en kregen toen een rondleiding van Alba om even snel de highlights alvast te zien. Daarna splitste ik af in een groepje van 3. We hadden zin in milkshake, dus we gingen op zoek! Nadat we milkshake en churros hadden gekocht gingen we souvenir shoppen, dat was erg gezellig, we hebben nog lange gesprekken gehad met de mensen die werkten in de winkels waar wij langskwamen. Op een gegeven moment leek het ons leuk om allemaal te meeten om samen het avondeten te eten. Na naar de verkeerde dominos te lopen, kwamen we gelukkig bij de goede aan. Waar meeste mensen een pizza deelden/een kleine pizza bestelde. Daarna was het jammer genoeg alweer tijd om terug te gaan naar Seljord. Na heel laat avondeten op de folkehogskule zijn we lekker laat gaan slapen.

Dag 27 – dinsdag 14 juni 2022
De dag na Oslo gingen we op onze laatste expeditie, de kajaktrip! Eerst hebben we tot ongeveer 1 uur ingepakt: de kajaks goed inpakken was nog een hele klus want er moest heel veel mee, maar we kregen het allemaal uiteindelijk mee na veel gepropt te hebben. Na nog een warme lunch op folkehogskule stapten we in de bus met alle kajaks op de aanhanger. We gingen helemaal naar de andere kant van het meer om daar te beginnen met kajakken.

We verkozen Nadine als leider om ons veilig naar onze kampeerplek te leiden. We luisterden niet heel goed 🤷‍♀️, maar het is allemaal goed gekomen. Onderweg stopten we bij een plek waar we van echt heel hoog het water in konden springen, dat hoefde voor mij niet. Maar veel anderen hadden veel plezier.

Vanaf daar moesten we nog ongeveer 2/3de van de reis naar de kampeerplek. Er was niet veel wind en het was lekker weer, dus we kwamen relatief snel aan. Daarna begonnen we met het kamp maken. Lekker fikkie stoken!!! Was erg leuk met marshmallows, wafels, worstjes en noodles als avondeten en grappige en goede gesprekken bij het kampvuur ’s avonds. Het was een goede laatste avond buiten Seljord.

~ Joosje

Wylde Leren
Stichting ’t Wylde Leren wil onderwijsinstituten, scholen, docenten en jongeren een platform bieden voor avontuurlijk en ervaringsgericht onderwijs, binnen en buiten Nederland.