Dag 10 – dinsdag 4 oktober
’s Ochtends na het ontbijt gingen we bootcampen op het Kevereiland, het eiland waar we hebben overnacht. Daarna was het tijd voor zelfstudie. Ondertussen voeren we naar Haarlem. Toen we daar aankwamen en klaar waren met school was het tijd voor het huishouden. Twee mensen gingen de toilet doen, twee de afwas, een iemand stofzuigen en de rest ging het dek schrobben. Wanneer je klaar was mocht je je voorbereiden op de excursie.

Toen iedereen klaar was gingen we er met de benenwagen heen. Het was circa 40 min lopen voor we aankwamen bij MooiZooi. Dat is een grote knutsel/kringloopwinkel waar ze allemaal spullen verkopen die anderen zouden hebben weggegooid. Onder andere oude artikelen die bedrijven niet meer gebruiken of nodig hebben. Zoals bijvoorbeeld lappen stof van de Ikea. Ze werken ook mee aan sociale evenementen. Daarbij is het een rustige haven voor mensen die wel willen werken, maar snel overprikkeld raken. Ze kunnen dan ook van oude spullen zelf producten maken zoals stoeltjes en tafeltjes.

Eerst kregen we een tour door de winkel en vervolgens mochten we zelf aan de slag door spullen die ze binnen hadden gekregen te sorteren. Als laatste voor we daar weggingen konden we zelf nog winkelen. Op de terugweg zijn we opgesplitst en ging de helft van de groep met de bus en de andere helft ging weer lopend terug. Na het avondeten gingen we nog de film Vaiana kijken. Doei.