Van 20 januari t/m 2 maart 2024 zijn twaalf middelbare scholieren en twee begeleiders op avontuur in Noorwegen met Jouw Noorderlicht 2024. Tijdens het avontuur schrijft elke leerling een blog over een aantal dagen. Dit keer is avonturier Stan Barendse van het Dalton Den Haag uit Poeldijk aan de beurt. Lees jij mee met alle avonturen?!”

Dag 5 – 24 januari  – Ijsklimmen

Vandaag gingen we na de lunch voor het eerst ijsklimmen. Hiervoor moesten we ongeveer 20 minuten rijden. Voordat we konden gaan klimmen moesten we eerst een helm op en spikes onder onze schoenen. Toen iedereen dit aan en op had gedaan konden we beginnen. In het begin was het nog heel moeilijk, maar na eventjes oefenen kreeg je er meer vertrouwen in en ging het steeds makkelijker. Het was wel hard werken om boven te komen, maar het voelde wel echt als een overwinning als je boven was. Na het ijsklimmen gingen we lekker lunchen. In de avond konden we ook nog eens langlaufen van 6 tot 7 om nog een beetje te oefenen.

Dag 7 – 26 januari  – Op mini-expeditie met overnachting in de sneeuw!

Vandaag zijn we op onze allereerste mini-expeditie gegaan van 1 nacht. In de ochtend moesten we onze spullen pakken en 1,5 uur later vertrokken we al. Voor 1 nacht heb je eigenlijk niet heel veel spullen nodig maar toch moesten we in tweetallen een oranje slee meenemen met onze tent, matjes, slaapzakken en nog meer van dat soort dingen. Toen alles ingepakt was laadden we de slee’s in de aanhanger. Na een half uurtje rijden waren we op de beginplek. Vanuit hier gingen we 3 kilometer langlaufen en hebben we daarna ergens ons kamp opgezet. Eerst moesten we alle poeder sneeuw plat maken zodat de tent hier kon staan, daarna moesten we onze tent opzetten met onze langlauf ski’s nog aan anders zakte we door de sneeuw en moest je een nieuwe plek zoeken voor je tent. Bij het kamp hebben we eten gemaakt en gegeten. Hierna besloten we dat we toch in de buitenlucht wilden slapen en hebben we een kuil gegraven waar we met 4 in lagen. Hier hebben we uiteindelijk de nacht doorgebracht.

Dag 8 – 27 januari – Voor het eerst op de Ski’s

Vandaag moesten we het kamp weer weghalen en zijn we terug naar de startplek gelanglauft via een andere route. De reis verliep spoedig en toen we terug kwamen op de school lieten we alles drogen. In de middag van 2 tot 4 mochten we ook voor het eerst skiën op een kleine helling. Het was weer even wennen maar ging weer heel goed. In de avond na het skiën hebben we gegeten, een spelletje gespeeld en een film gekeken. Nu is de film afgelopen en ga ik slapen.

Dag 13 – 1 februari – Hiken door de Diepe Sneeuw

Vandaag was eerst het plan om te gaan ijsklimmen maar dat kon niet door de gevallen sneeuw. Daarom gingen we wandelen naar de top van de berg dichtbij Seljord. De tocht was 2km maar door de sneeuw duurde het alsnog ruim een uur om boven te komen. Het laatste stuk gingen we van het pad af en moesten we door 1,20 meter diepe sneeuw. Eindelijk boven aangekomen hadden we een prachtig uitzicht! De tocht naar beneden ging een stuk sneller, als een groep renden we met zijn allen naar beneden en waren we binnen 20 min weer terug.

Dag 14 – 2 februari – Karaoke in Seljord

Vandaag hebben we onze spullen van de eerste expeditie opgeruimd en klaar gemaakt voor de volgende en hebben we uitleg gekregen over hoe we moeten koken als we geen vuur kunnen maken, verder hadden we in de avond karaoke avond en hebben we gezellig gezongen( hiervan kan ik helaas geen beelden door sturen) maar het was heel gezellig, morgen gaan we skien op een kleine plek in de buurt en zondag gaan we naar een groot skigebied voor de hele dag. Ik heb er heel veel zin in om eindelijk echt te gaan skiën!