Trainee Amanda schreef een uitgebreide blog over haar avontuur met De Groene Koers op haar Instagram-account @amandaopgroenekoers

De eerste avond voelt al wéken geleden, maar ik ga proberen een stukje te schrijven over de afgelopen dagen…
Zondag 19 september voeren we weg en namen we een frisse duik. ’s Avonds maakten we een avondwandeling en speelden we Weerwolven van Wakkerdam.

Maandag 20 september gingen we naar Wildwier, om daar zeewier te plukken en te proeven. Om eerlijk te zijn smaakte alles gewoon naar zout. ’s Middags zelfstudie en na het eten naar een zelfvoorzienend tiny house.

Dinsdag 21 september gingen we in de middag naar ‘een Bunder (hectare in het Zeeuws) Kunst’. ’s Avonds keken we een docu: ‘de Fantast’, over het leven van een kunstenaar.

Woensdag 22 september voeren we zo voor de wind dat het halfwindzeil gehesen kon worden, was een welkome onderbreking van het zelfstudiën. Na de lunch gingen we naar de Muyehof, om appels en peren te plukken. Bij de Muyehof aten we heerlijk pizza’s, gemaakt door Sonia (kok).

Donderdag 23 september We liggen nu in de haven Wemeldinge, en er is hier wifi, dus een bericht. Vandaag voeren we over de Oosterschelde, met veel wind. Helaas voeren en te scherp aan de wind, dus moesten we toch op de motor verder. Deze middag hadden we een leuk gesprek over duurzaamheid en was er een zoutproeverij, wonderlijk genoeg vond ik gerookt zout erg lekker. Nu wordt hier Frozen gekeken. Tot de volgende haven met wifi!

Vrijdag 24 september werden we om 6 uur wakker. Niet van de wekker, maar omdat de jongens gingen douchen en een enorm kabaal maakten. We voeren de hele dag, naar Antwerpen. Daar lagen we op het terrein van Stormkop, een plek voor festivals, masterclasses, workshops, en nog heel veel meer. ’s Avonds hebben we gekeken naar de repetitie van een verrassingsoptreden, met hijskranen en muziek.

Zaterdag 25 september was er geen zelfstudie, omdat we de hele dag dingen te doen hadden. Zo hebben we eind van de ochtend 800 kg rogge (verpakt in zakken van 40 kg) aan boord gesjouwd, om naar Friesland te vervoeren. Na de lunch liepen we, gewapend met een kruiwagen, emmers en handschoenen, naar de bocht van de Schelde, om daar plastic afval te gaan opruimen. De man van de workshop zei: ‘jullie gaan dat stukje strand nooit schoon kunnen krijgen’. Ik dacht: ‘hoezo niet? Als we met 12 leerlingen en begeleiders een uurtje bezig zijn, moeten we een heel eind komen’. Helaas pakte het anders uit. Dat ‘strand’ bestond simpelweg uit plastic, waardoor het niet uitmaakte waar je begon, het bleef maar doorgaan, tot een meter diep (hebben we gehoord). Na drie kwartier plastic verzamelen hadden we een kruiwagen en twee emmers vol (zo’n 120 L plastic in totaal), en zag je op het “strand’ precies nul verschil. In de loods van Stormkop was de opdracht: maak van het verzamelde plastic (een klein deel daarvan) iets wat eruitziet als eten, neem dat mee naar huis en vertel het verhaal. Dus, kleine oproep tussendoor: gooi afval in de prullenbak!

Zondag 26 september kwam er een Vlaamse artiest en een aantal andere mensen aan boord. We zijn toen een stukje gaan varen, terwijl er een soort optreden werd gegeven wat heel erg tof was. Helaas begon het halverwege te regenen, waardoor we even moesten pauzeren (ivm apparatuur). Die avond was er een kampvuurtje, wat erg gezellig was.

Maandag 27 september stond de wekker om 5:15, omdat we om 6 uur door de sluis Antwerpen uit moesten. Eigenlijk zouden we op zondag al gaan, maar door het WK wielrennen draaide de brug en de sluis niet. We kregen een lesje ‘hoe varen in het donker’ en kwamen na een lange dag aan in Wemeldinge.

Dinsdag 28 september was Merel (een docent die mee was) jarig. We voeren die dag naar Windpark Krammer, waar we een presentatie over duurzame energie kregen. Om 20:45 kwamen we aan in Willemstad, waar we in het centrum lagen.

Woensdag 29 september bleven we in Willemstad liggen, waardoor het een goede dag was om mijn toets te maken (wiskunde). ’s Avonds hebben we weer een docu gekeken: ‘Beerput’ over bedrijven die chemisch afval verwerken, maar zodanig sjoemelen met papieren dat ze de afvalstoffen zomaar in schoon water kunnen lozen, waardoor natuurwater vervuild raakt en waterzuiveringsbedrijven soms niet weten of hun gezuiverde water daadwerkelijk vrij is van gifstoffen.

Donderdag 30 september voeren we om 7:00 de haven van Willemstad uit, richting Dordrecht. Na aankomst in de Wolwevershaven, liepen we die middag naar een Tiny Houses complex (5 huisjes), waar we een rondleiding kregen. Daar kwam het onderwerp ‘dierenindustrie’ ter sprake, wat bij mij erg hard binnenkwam. Eigenlijk heb ik daarzo het besluit genomen om vegan te gaan eten, wat ik nu dus ook doe (of in ieder geval probeer). Die avond keken we weer een docu, dit keer over bodemverzakking in het laagveengebied, door het gesteggel met de waterstand (boeren willen die laag hebben, bezitters van huizen met houten fundering juist hoog).

Vrijdag 1 oktober in de ochtend om 8:15 liepen we naar de Dordtse duurzaamheidsfabriek, een plek waar lesgegeven wordt en jongeren plek vinden om een bedrijfje te starten. Terug op de boot voeren we naar Rotterdam. Die middag bezochten we Clear Rivers, een stichting met als doel de rivieren plasticvrij te krijgen, met een soort net dat plastic opvangt, maar waar vissen wel doorheen kunnen zwemmen. Het regende die hele dag, dus de woonkamer hing vol met natte kleding.

Zaterdag 2 oktober bezochten we de Floating Farm in Rotterdam, een boerderij die, zoals de naam al zegt, een drijvend plateau heeft waar koeien op wonen. Er werd een presentatie gegeven. Bente was jarig, dus was er ’s avonds een soort bonte avond, waarvoor we de hele woonkamer hebben verbouwd (tafels aan de kant, box opgehangen, etc).

Zondag 3 oktober voeren we van Rotterdam naar Gouda. Tijdens het varen gaf Ruben (weet veel over duiken en overbevissing) een presentatie over de visserij en de problemen die daarbij komen kijken. Die avond keken we ook een docu die daarmee te maken had: ‘Mission Blue’, over Sylvia Earle, een oceanograaf die al sinds de jaren 60 duikt en daardoor de impact van klimaatverandering op de oceanen van dichtbij heeft gezien.

Maandag 4 oktober voeren we ’s ochtends een stukje van Gouda naar Boskoop, waar we naar een circulaire viskweek gingen, met als motto: ‘1 vis op je bord, 1 vis in de zee’. Hun doel is om van alle vissen die ze kweken, de helft weer uit te zetten, om de biodiversiteit in stand te houden. Vanuit Boskoop voeren we naar de rand van Amsterdam, waar we moesten wachten totdat ’s nachts de bruggen opengingen. Iemand besloot dat het wel lekker weer was om te zwemmen (max 15 graden), dus uiteindelijk heeft bijna iedereen een koude duik genomen, waarna we gelukkig warm gingen eten. Om 20:00 ging de A9 open, zodat we eronderdoor konden varen. Daarna moesten we weer wachten, dus om 21:00 lag ik in bed.

Dinsdag 5 oktober werden we om 23:50 (eigenlijk dus nog op maandag) gewekt, omdat we bijna wegvoeren. We voeren die nacht dwars door Amsterdam heen, door een sluis en (als we goed geteld hebben) 18 bruggen. Dit moest midden in de nacht, omdat de bruggen in Amsterdam overdag niet opengaan, door het drukke verkeer. Om 2:00 kwamen we aan in de Houthaven, aan de noordkant van Amsterdam. Om 2:30 lag ik weer in bed. Gelukkig konden we uitslapen, want er was pas om 9:30 ontbijt. Na de lunch gingen we naar Mediamatics, een plek waar kunst, wetenschap en duurzaamheid samenkomen.

Woensdag 6 oktober gingen we ’s middags met de pont naar Amsterdam-Noord (NDSM). Daar bezochten we een oud, roestig schip dat omgebouwd wordt tot zeilend vrachtschip. Ook vertelde een vriend van Wiebe (de kapitein) over het zeilend vervoeren van thee. Eind van de middag pakten we de pont CS Amsterdam, en vanaf daar liepen we naar een soort vegan café, waar we (vegan) hamburgers aten. Na het eten liepen we naar de metro, om terug naar de boot te gaan.

Donderdag 7 oktober hadden we een lange zeildag over het Markermeer, van Amsterdam naar Hoorn. ’s Ochtends maakten we een tussenstop naast een ander schip, om de rogge over te zetten, zodat dit andere schip het door naar Friesland kon vervoeren. Na de lunch lagen we stil, en het was lekker weer, dus sprongen we vanaf de boot het Markermeer in, wat toch wel koud was. Rond 17:00 kwamen we aan in Hoorn, waar we met een aantal mensen een stukje zijn gaan lopen (Hoorn is een mooie stad!).

Vrijdag 8 oktober was het plan om naar een excursie te varen, maar het was mistig, dus zijn we gaan lopen. Er was een presentatie over een man die van gerecycled plastic een voertuig had gemaakt, waarmee hij 30 dagen over Antarctica heeft gereden (Clean 2 Antarctica). Zijn volgende project is een zeilschip maken van plastic. Daarvoor heeft hij al twee kleinere bootjes gemaakt, waar we in hebben gestaan. ’s Middags was de mist weggetrokken, en konden we terugvaren richting Amsterdam, naar een kleine haven. Die avond hebben we met z’n allen gepraat over wat we van deze reis mee willen nemen. Ik heb dus besloten dat ik veganistisch eet en minder plastic wil gebruiken. We besloten dat we met z’n allen in de woonkamer wilden slapen, dat pastte net en was erg gezellig. Ik heb zo’n 5 à 6 uur geslapen.

Zaterdag 9 oktober, alweer de dag dat we opgehaald zouden worden… We hadden ontbijt op bed, omdat niemand zin had om voor het ontbijt al alle matrassen op te ruimen. Na het ontbijt moest dit toch gebeuren, en werd gelijk de hele boot schoongemaakt en alle spullen weer ingepakt. Abby (mijn kamergenoot) en ik gingen om en om inpakken, omdat we niet met z’n tweeën tegelijk in onze kamer konden staan en inpakken. Na het schoonmaken en inpakken gingen we om 12:00 varen, terug naar de Houthaven in Amsterdam. Iets voor drie uur kwamen we aan, en stonden alle ouders op de kant te wachten. We hadden ’s ochtends (tussen het opruimen door) lekkere hapjes gemaakt, dus daar konden de ouders van genieten.

Dat was alweer de laatste dag, dus dit is ook het einde van de posts over deze fantastische reis.
Bedankt iedereen die mee was, het was een geweldige tijd daar op de Vrijbuiter!